Logo-ul, notiuni generale si in web design
Logo-urile sau siglele sunt niste simboluri grafice folosite pentru a definii o entitate: companie, organizatie, tara, zona, grup, sporturi etc.
Din punct de vedere structural, un logo este un simbol grafic si / sau text (in diferite stiluri si forme). Cel mai comun domeniu in care se foloseste logo-ul este cel al unei companii - se pare ca elementul comercial este cel care indeamna membrii unei organizatii sa aiba o identitate, ceva care sa poate sa fie recunoscuti in mod unic.
Ca si istorie, am sa vorbesc de istoria recenta-moderna si am sa mentionez ceva interesant gasit pe Wikipedia: pionierii logo design-ului modern sunt considerati Chermayeff & Geismar (fondati in 1957) - firma de branding si design grafic. Ei sunt cei care au desenat logo-uri pentru firme cu impact major in lume: Xerox, NBC, National Geographic, Mobil Oil, Pan American World Airways. Ca sa fiu si putin rau, bineinteles, americanii trebuia sa isi ia acest titlu - de pionieri ai design-ului de logo-uri; sunt convins ca existau si alte persoane / companii din acea perioada care au facut si ei acest lucru.
In primul rand trebuie sa ne dam seama ca un logo are o poveste, o istorie, el poate sa insemne ceva pentru un grup de persoane, altceva pentru un altul. Simbolistica in special, ca parte constitutiva a unei sigle are un rol mai important decat textul: un logo care este scris in limba araba sau chineza nu inseamna nimic si este foarte greu de retinut de catre tarile din Europa. In strategia lor de branding, multinationalele tin cont de acest lucru. Exista insa si exceptii, firme care si-au construit propriul lor font usor de recunoscut: Coca Cola (fontul care are culoarea standard de "Rosu Coca Cola" si panglica sunt forma valurita), Pizza Hut, IBM, etc.
In web design, exista foarte putine website-uri care sa nu aiba o identitate vizuala intarita de o sigla, fie ea text sau simbol sau ambele impreuna. Pe langa design sau text, un alt aspect important este culoarea, oamenii asociaza culorile cu anumite stari, obiecte, actiuni, etc: verde: natural - bio - sanatate, rosu - pentru proiectele nationale si internationale: (rosu spaniol, Crucea Rosie, anti-sida), albastru insa este considerat universal sau neutru si este foarte des folosit ca o culoare de baza in logo-urile de pe Internet (logo-ul Blue Engineering :) )
Intra deja in standardele de usability de web design ca logo-ul sa fie pozitionat in partea de sus a website-ului, de preferinta in partea de sus-stanga sau sus-central. O alta functie care devine si ea destul de populara este ca atunci cand se de click pe logo sa se navigheze pe prima pagina a website-ului.
Urmarind evolutia lor, ceea ce se observa este faptul ca logo-urile tind sa devine minimaliste (K.I.S.S. - Keep it short & simple) dar totodata foarte puternice ca si mesaj.
Ar mai fi de studiat si socialul, cum conducatori ai unor popoare pot sa puna o identitate / pecete asupra unei natiuni si cum poate acest lucru sa influenteze pe acestia: exemplu, gradiana mare a lui Dumnezeu si a Carpatilor: Romania.